Mattias Hornbrink, Mekanikkonstruktör – Väderstad

Under vardagarna sitter Mattias Hornbrink med Spotify i öronen och en kopp kaffe bredvid sig. Han älskar sitt jobb som mekanikkonstruktör och har egentligen bara en fråga. Vad gör alla andra som inte ritar plåtar och plastbitar hela dagarna?

Mattias Hornbrink växte upp i en liten by utanför Tranås, i ett hus fullt av lego. Först byggde han efter ritningar, sedan hittade han på egna modeller. Nyfikenheten och viljan att veta hur saker och ting verkligen fungerar är fortfarande en stark drivkraft. Han säger att inspirationen till att bygga och plocka isär saker kommer från hans pappa, som var mekaniker på Vägverket när Mattias var liten. Pappan hade tidigare även jobbat som bilmekaniker så visst skruvades det en hel del med bilar hemma.

”Men när jag skulle välja till gymnasiet velade jag. Jag valde mellan fordonslinjen, att läsa till snickare och att gå tekniklinjen.”

Hans äldre bror hade gått teknikprogrammet och sa att det ungefär var som natur light. En mer praktisk utbildning där Mattias skulle slippa de extra språken och biologin. Dessutom tyckte hans pappa att han kunde skruva bilar och snickra på fritiden. Det var viktigare att han skaffade sig en riktigt bra utbildning istället. Så det blev teknikprogrammet innan han läste vidare till högskoleingenjör på Jönköpings högskola.

Jorden runt i jobbet

Därefter fick han projektanställningar på sex månader som avlöste varandra. Det var ett jobb som gav pengar, men han kunde aldrig räkna med att få en förlängning.

”Sedan blev jag uppringd av en rekryterare som hade sett ett 1,5 år gammalt CV. Det ledde till ett jobb där jag under tre år reste världen över, ritade och startade upp maskiner till pappersbruk. Det var några fantastiska år, men till slut tröttnade jag på resandet. Därför sökte jag jobb på Väderstad.”

I dag är Mattias Hornbrink 29 år och han är väldigt nöjd med att ha provat några olika yrken. ”En av fördelarna med att bli ingenjör är att det finns väldigt många olika karriärer att välja bland. Även om man specialiserar sig och blir maskiningenjör, som jag, finns det oändligt många företag och arbetsuppgifter att välja bland.”

På Väderstad sitter han i ett öppet kontorslandskap tillsammans med sju av företagets drygt hundra ingenjörer. Hans jobb är att skapa 3d-modeller som ska hjälpa företaget att få fram nya jordbruksmaskiner. ”Det vi gör är att förbättra produkter och lösa kundproblem. Utmaningen är att få ihop rätt prestanda till rätt pris, samtidigt som maskinerna ska vara lätta att montera i fabriken.”

Mattias säger att han lyckades bra i skolan. Visst slet han för betygen och kände sig lite skoltrött, men det gick ändå bra. ”Om jag ska ge ett tips till den som funderar på sin framtid så skulle det väl vara att det går att pausa pluggandet. Du kan jobba lite och prova på hur det känns innan du pluggar vidare. Det är värt att gå sin egen väg och prova sina egna lösningar.”

Moa Karlsson och Rasmus Larsson – Siemens Energy

Elin Stålnert, Flygprovingenjör – Saab

Elin Eriksson, Elmontör – Saab

Lisen Hansson, Mekanikkonstruktör – Scanfil

Sofia Dannert, Miljöingenjör – TekniskaVerken

Mathias Boman, Utvecklingsingenjör – Holmen